بررسی و آموزش بازار بورس و بازار های مالی

معامله گری در بازار بورس
  • ۰
  • ۰

در چند سال اخیر شاهد رشد خوب بازار بورس بودیم. رشدی که بازار بورس در این سال ها داشته به مراتب بیشتر از بازار های موازی بوده است. بنابر این هر کس میتواند با کسب مهارت هایی در تحلیلگری و معامله گری وارد بازار شده و سود های خوبی از این بازار کسب کند.

بازار بورس

 

شاخص کل بورس از ابتدای سال 98 تا اواخر پاییز حدود 100 درصد بازدهی داشته است.این بدان معناست که اگر در بازار بورس سرمایه گذاری میکردید و سهامی را میخریدید که به اندازه شاخص کل رشد میکرد، سرمایه شما حدود دو برابر میشد. البته میزان رشد سرمایه شما رابطه مستقیم با مهارت های معامله گری شما دارد. معامله گران و تحلیل گران زیادی هستند که در این بازار بازدهی به مراتب بیشتری میگیرند. و از طرفی معامله گران دیگری نیز هستند که بدون دانش وارد بازار شده و سرمایه خود را به خطر می‌اندازند. توصیه میکنم که تا زمانی که با روش های معامله گری در بازار آشنا نشدید به هیچ وجه دست به انجام این کار نزنید!

 

چگونه مهارت های لازم در بازار بورس را کسب کنیم؟

دنیای بورس بسیار گسترده است. مطالب بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید. کتاب ها، مقالات و آموزش های تصویری زیادی در مورد تحلیل سهام،روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه وجود دارد که میتواند کمک زیادی به علاقه‌مندان بازار های مالی بکند.

در ابتدا باید بدانید که بازار بورس چیست و چه ساز و کاری دارد و بعد از آن به روش های تحلیل سهام و روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه مسلط شوید.

 

بازار بورس چیست؟

بازار بورس بازاریست سازمان یافته که در آن به خرید و فروش انواع اوراق بهادار (مثل سهام و حق تقدم) و همچین کالا میپردازند. نحوه قیمت گذاری بر روی محصولات مالی بر حسب عرضه و تقاضا میباشد.

در اینجا منظور ما از بازار بورس، بورس اوراق بهادار میباشد که در آن، اوراق بهادار، مثل سهام و برگه حق تقدم منتشر میشود.

برای آشنایی با مفاهیم اولیه بورس و اصطلاحات رایج بورسی به شما توصیه میکنم که مجموعه انیمیشن های الفبای بورس را مشاهده فرمایید.

 

چگونه سهام خوب را شناسایی کنیم؟

برای این که سهام خوب بازار را شناسایی کنید باید به روش های تحلیلگری آشنا باشید و بتوانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.

اما چطور تحلیل کنیم؟

به طور کلی دو روش تحلیل برای سهام وجود دارد که میتوان از آن ها استفاده کرد. تحلیل بنیادی (فاندامنتال) - تحلیل فنی (تکنیکال)

البته میتوان با روش هایی مثل تابلوخوانی نیز یک دید اجمالی به سهام داشت.

 

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی

در این روش تحلیل ، به بررسی صورت های مالی شرکت ها میپردازیم. در واقع با بررسی فعالیت های اصلی یا فرعی شرکت، مثل تولیدات، درامد ها و هزینه های شرکت به ارزش ذاتی سهام پی میبریم. ارزش ذاتی قیمتی است که برای آن سهم منطقی است و در اصطلاح همان قیمتی است که می‌ارزد!

البته در تحلیل بنیادی تمام المان های بنیادی بررسی میشود و عوامل مرتبط به اقتصاد کلان و اقتصاد خرد در کنار هم و مرتبط با هم سنجیده میشود

 

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال

این روش تحلیل به بررسی رفتار قیمتی در گذشته میپردازد. تحلیلگران تکنیکال که چارتیست نامیده میشنود از داده های قیمت و حجم معاملات استفاده میکنند تا رفتار قیمت در آینده را پیشبینی کنند. در واقع این روش تحلیل فقط روی نمودار انجام میشود و به بررسی عوامل اقتصادی نمیپردازد.

تحلیلگران تکنیکال بر این اساس که تمام عوامل بنیادی اثر خودشان را روی قیمت میگذارند به تحلیل میپردازند. 

 

نکات مهم در معامله گری

در دنیای معامله گری علاوه بر مسلط بودن به اصول تحلیل، باید به مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک و عوامل دیگر نیز تسلط داشته باشید.

هیچ معامله گری وجود ندارد که معاملات بدون زیان نداشته باشد!

در معاملات خود از حد ضرر استفاده کنید و به حد ضرر خود پایبند باشید تا ریسک معاملات خود را تا حد امکان کاهش دهید.

باید بدانید که هیچ سبک و استراتژی معاملاتی وجود ندارد که صددرصد درست باشد. شما باید یک استراتژی برای خود طراحی کنید که با ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

در جهت روند معامله کنید و با بازار نجنگید! فراموش نکنید که شما مانند یک قایق‌ران بر روی اقیانوس هستید. زمانی که اقیانوس ناآرام است احتمال این که کنترل قایق از دستتان خارج شود زیاد است.

 

  • ۹۹/۰۱/۱۲
  • علی عظیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی